[columns]

[column layout=”two”]

روش گلاب گیری

این کار به دو روش سنتی و صنعتی انجام می گیرد که درهر روش با جوشاندن گل با آب و سرد کردن بخار حاصل ، افشره ی گیاه کشیده می شود .

روش سنتی :

در روش سنتی که هنوز هم بسیاری ازکارگاه ها به این فعال هستند ، دیگ های مسی بزرگ لبریز از گل و آب برروی آتش قرار می گیرند و بخار حاوی گلاب از لوله های مخصوص از دیگ خارج و وارد محیط  سردی که معمولا استخر آب سرد است می شود . با عبور بخار از محیط سرد ، تقطیر صورت گرفته و بخار تبدیل به مایع که همان گلاب است می شود و در ظرف های مخصوصی ذخیره می شود .
[/column]

[column layout=”two”]
MakeThumbnail.aspx
[/column]

[/columns]

روش صنعتی

در عرقیات گیری صنعتی ، دیگ های بزرگ پر از گل شده و به صورت اتوماتیک گلاب طی فرایندی به دست می آید . گلاب تولیدی پاستوریزه شده و در بسته بندی های کاملا بهداشتی عرضه می شود .

روش تولید عرقیات

اسانس تولید عرقیات گیاهی بر مبنای اصول یاد شده در تولید گلاب می باشد . رقت و غلظت عرقیات تولید شده بستگی به میزان گیاه داخل ظروف عرق گیری و میزان آبی که دارد برای جوشاندن گیاه به کار می رود .

عرق دو آتشه

عرق دو آتشه یا عرق دو تقطیره عرقیاتی است که در آن یکیار عمل عرق گیری انجام می شود . سپس گلاب یا محصول تقطیری حاصله مجددا در ظرف و دیگ های عرق گیری ریخته و به میزان مورد نیاز و یا به همان اندازه از گل یا گیاه مورد نظر به آن اضافه می شود مجددا عمل تقطیر به همان روش انجام می پذیرد محصول به دست آمده را گلاب یا عرق دو آتشه یا دو تقطیره می گویند .

منبع : معجزات درمانی عرقیات گیاهی ؛ دکتر محمد دریایی

2 Comments

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *