[columns]

[column layout=”two”]

مهم ترين و متداول ترين حلالی که در صنعت ، آزمایشگاهها ، مراکز دارو سازی و … استفاده می شود ، آب است . آب طبیعی به علت خاصیت حل کنندگی خوبی که دارد معمولا دارای حجم بالایی از نمک های محلول در آب می‌شود . CO2 هوا به خاطر انحلال در آب و تولید اسید کربنیک ضعیف ، خاصیت خورندگی آب را بهبود می‌بخشد . بنابراین آب هنگام عبور از محیط ‌های گوناگون مخصوصا محیط‌های آهکی مقداری از کربنات ها را در خود حل می‌کند که این کربنات ها همراه یونهایی مثل کلسیم ، منیزیم و … باعث ایجاد سختی موقت می‌شود که با جوشاندن از بین می‌رود. البته یونهای منیزیم و کلسیم و سایر یونهای فلزی با سولفات و نیترات و کلر ایجاد سختی دائم می‌کنند. سختی آب باعث رسوب کردن صابون در آب می‌شود (خاصیت کف کنندگی صابون را از بین می‌برد)

آب مقطر

بهترین آب برای استفاده در صنعت آب بدون یون است اما هزینه تولید آب بدون یون بسیار بالاست. بنابراین در اکثر آزمایشگاهها و واحدهای صنعتی از آب مقطر استفاده می‌کنند همچنین در مناطق کویری و خشک که منابع آب آشامیدنی محدود می‌باشد. از روش تقطیر آب دریا برای تولید آب آشامیدنی استفاده می‌شود.

[/column]

[column layout=”two”]
WGW600PML_81
[/column]

[/columns]

تقطیر یک محصول و خالص سازی آن به فراریت اجزای آن محلول یعنی اختلاف نقاط جوش آنها بستگی دارد. آب طبیعی از دو جزء حلال (آب) و مواد حل شده (انواع نمکها) تشکیل شده است. در اثر حرارت آب بخار می‌شود و نمکهای موجود در آن در ظرف تقطیر به صورت رسوب باقی می‌ماند. اگر بخار آب حاصل را سرد کنیم بخار به مایع تبدیل شده و آب مقطر به دست می‌آید. با تکرار تقطیرمی‌توان آب مقطرباخواص بهتری رابدست آورد.

از آب مقطر به دست آمده در آزمایشگاههای شیمی بطور گسترده استفاده می‌شود همچنین آب مقطر استریل شده در تزریقات کاربرد فراوانی دارد. آب مقطر مانند آب آشامیدنی گوارا نمی‌باشد. زیرا مقداری از

تاسیسات آب شیرین کن بعد از اینکه آب شور را تقطیر کرده و آب مقطر تولید می‌کنند طی فرآیندهایی که روی آب انجام می‌دهند طعم آن را بهبود بخشیده و برای نوشیدن مناسب می‌سازند.

برخی خواص آب مقطر

PH آب مقطر خنثی و در حدود 7 می‌باشد. رسانایی ویژه آن (عکس مقاومت) بسیار کم می‌باشد. زیرا رسانایی الکتریکی آب با انحلال نمکها در آن افزایش می‌یابد. دمای جوش آن پایینتر از آبهای طبیعی می‌باشد و به علت عدم وجود مواد محلول خاصیت خورندگی ندارد. وجود ناخالصی ها در آب باعث ایجاد رسوب در دستگاههای حرارتی و دیگ بخار می‌شود که این عمل باعث کاهش عمر مفید دستگاه می‌گردد. بخاری که از آبهای ناخالص تولید می‌شود دارای کیفیت بسیار پایینی می‌باشد به عنوان مثال سیلیس همراه بخار خارج شده و در اثر سرد شدن روی پره‌های توربین رسوب می‌کند. خوردگی بویلر ها و تأسیسات حرارتی و لوله‌ها ، اتلاف مواد شیمیایی و باقی گذاشتن لکه روی محصولات غذایی و نساجی از عوارض دیگر آبهای ناخالص می‌باشد. بهترین آب برای استفاده آب مقطر بدون يون (آب بدون يون) با هدايت الکتريکی بسيار پايين (کمتر از 1 ميکرو زيمنس) است اما هزینه تولید اين آب بسیار بالاست . در اکثر آزمایشگاهها و واحدهای صنعتی از آب مقطر استفاده می‌کنند .

 تبادل يون : بهترين روش توليد آب مقطر از لحاظ کيفيت آب توليدی روش تبادل پونی و با استفاده از رزين هاست . پدیده تبادل یون برای اولین بار در سال 1850 و به دنبال مشاهده توانایی خاک‌های زراعی در تعویض برخی از یون‌ها مثل آمونیوم با یون کلسیم و منیزم موجود در ساختمان آنها گزارش شد. در سال 1870 با انجام آزمایش‌های متعددی ثابت شد که بعضی از کانیهای طبیعی بخصوص زئولیت‌ها واجد توانایی انجام تبادل یون هستند. در واقع به رزین‌های معدنی ، زئولیت می‌گویند و این مواد یون‌های سختی آور آب (کلسیم و منیزیم) را حذف می‌کردند و به جای آن یون سدیم آزاد می‌کردند از اینرو به زئولیت‌های سدیمی مشهور شدند که استفاده از آن در تصفیه آب مزایای زیاد داشت چون احتیاج به مواد شیمیایی نبود و اثرات جانبی هم نداشتند.

اما زئولیت‌های سدیمی دارای محدودیتهایی بودند. این زئولیتها می‌توانستند فقط سدیم را جایگزین کلسیم و منیزیم محلول در آب نمایند و آنیونهایی از قبیل سولفات ، کلراید و سیلیکات‌ها بدون تغییر باقی می‌مانند. واضح است چنین آبی برای صنایع مطلوب نیست. پس از انجام تحقیقات در اواسط دهه 1930 در هلند زئولیتهایی ساخته شد که به جای سدیم فعال ، هیدروژن فعال داشتند. این زئولیتها که به تعویض کننده‌های کاتیونی هیدروژنی معروف جدید ، سیلیس نداشته و علاوه بر این قادرند همزامان هم سختی آب را حذف کنند و هم قلیائیست آب را کاهش دهند. برای بهبود تکنولوژی تصفیه آب ، گامهای اساسی در سال 1944 برداشته شد که باعث تولید زرین‌های تعویض آنیونی شد. زرین‌های کاتیونی هیدروژنی تمام کاتیونی آب را حذف می‌کنند و رزین‌های آنیونی تمام آنیونهای آب را از جمله سیلیس را حذف می‌نمایند ، در نتیجه می‌توان با استفاده از هر دو نوع زرین ، آب بدون یون تولید کرد. همچنین پژوهشگران دریافتند که سیلیکات آلومینیم موجود در خاک قادر به تعویض یونی می‌باشد. این نتیجه گیری با تهیه ژل سیلیکات آلومینیم از ترکیب محلول سولفات آلومینیم و سیلیکات سدیم به اثبات رسید. بنابراین اولین رزین مصنوعی که ساخته شد سیلیکات آلومینیم بود. و امروزه اکثر زرین‌های تعویض یونی که در تصفیه آب بکار می‌روند رزین‌های سنتزی هستند که با پلیمریزاسیون ترکیبات آلی حاصل شده‌اند.

– خود دارای یون باشد.

2- در آب غیر محلول باشد.

3- فضای کافی در شبکه تعویض یونی داشته باشد ، بطوریکه یونها بتوانند به سهولت در شبکه جامد رزین وارد و یا از آن خارج شوند.

2HCl OR 2H2SiO3 + 2ZOH —–> 2ZHSio3ZCl + H2O

2HCl OR 2HNO3 + ZOH —–> 2ZCl OR 2ZNO3 + H2O

از اين نوع آب مقطر به دست آمده در آزمایشگاههای شیمی بطور گسترده استفاده می‌شود همچنین آب مقطر استریل شده در تزریقات کاربرد فراوانی دارد. اين نوع آب مقطر کاربردهای فراوانی دارد ولی کاربرد آن بستگی به کيفيت و پارامترهای شيميايي مختلف آن دارد . اين پارامترها عبارت اند از :

– هدايت الکتريکی (کنداکت) يا EC که همان قابلیت انتقال جریان برق از آب است که به علت اينکه هر چه ميزان يونها و ناخالصی های آب بيشتر باشد اين ميزان انتقال برق بيشتر است پس هر چه هدايت الکتريکی آب کمتر باشد کيفيت آب مقطر توليدی بالاتر است . اين پارامتر بر حسب ميکرو زيمنس بوده و در صنعت آبهای با EC کمتر از 3 ميکرو زيمنس و در فعاليت های آزمایشگاهی و حساس آب مقطر با EC کمتر از 9/0 ميکرو زيمنس دارای بالاترين کيفيت آب مقطر هستند .

– کل مواد جامد محلول يا TDS که مقدار کل مواد غير فرار حل شده در آب را گويند . اين پارامتر بر حسب ppm بوده و در صنعت آبهای با TDS کمتر از 5 ppm و در فعاليت های آزمایشگاهی و حساس آب مقطر با TDS کمتر از 2/0 ppm دارای بالاترين کيفيت آب مقطر هستند .

– ميزان سيليس که بيانگر ميزان سيليس محلول در آب است

– ميزان PH که بهترين حد آن در حد خنثی و در محدوده 5/7 – 5/6 می باشد .

shisheshoor-header2

مایع شیشه شور

مایع شیشه شور جهت تمیزی و پاک نمودن لک بر روی انواع شیشه اعم از شیشه های درب، پنجره، شیشه تلویزیون، شیشه میز، آئینه و شیشه عینک استفاده می شود.مایع تغلیظ شده شیشه شوی اتومبیل محتوی مواد تمیزکننده مخصوص می باشد.

مزایای مایع شیشه شور مرغوب :

از رد گذاشتن آب روی شیشه جلوگیری کرده ، به شیشه های پلی کربنات آسیب نمیرساند، برای قطعات رنگ شده و یا پلاستیک مضر نیست ایجاد یک ظاهر کریستالی شفاف برای شیشه میکند. برطرف کننده آلودگی ها و اثر حشرات روی شیشه ، سازگاری بسیار خوب با مواد مختلف ، با صرفه اقتصادی با غلظت 1:100،32 سی سی برای 3 تا 4 لیتر مایع شوینده کافیست

شیشه شوی ضد بخار:

1)پاک کردن سطوح شیشه ای

 2) جلوگیری از بخار کردن شیشه در هنگام رانندگی در زمستان

3) جلوگیری از بخارکردن آینه در حمام این محصول دارای ماده حلال دوده و چربی است که براحتی میتواند آلودگیها را از سطح شیشه بزداید.

علاوه بر این میتوان از این محصول برای جلوگیری از بخار کردن آئینه در حمام یا شیشه اتومبیل در زمستان استفاده کرد .

اسید باطری

آب اسید

آب اسید از ترکیب اسید سولفوریک وآب مقطر بدست می آید.

 الکترولیت یا اسید باتری:

مایع داخل باتریهای سربی محلول اسید سولفوریک H2SO4 می‎باشد که به نسبت 75% آب مقطر و 25% اسید تهیه می‎شود.

درصد مخلوط اسید و آب مقطرو غلظت آنرا توسط هیدرومتر یا اسید سنج تعیین می‎کنند.

توصیه 1- موقعی که برای مدت طولانی نخواهید از خودرو تان استفاده کنید به مرور زمان برق باتری تخلیه می شود در اینصورت برای جلو گیری از خالی شدن برق باتری ابتدا باید آن را خشک نموده و سپس باتری را دور از رطوبت نگهداری نمائید.

توصیه 2- موقعی که استارت می زنید و برق به صفحه نمایشگر سرعت نمی رسد ابتدا باتری را بررسی کنید و سر باتری یا بست ها و یا کابل ها را بررسی نمائید.

توصیه 3- از اتصال کوتاه نمودن قطبهای باتری بپرهیزید زیرا باعث ترکیدن باتری و ایجاد ضایعه میگردد.

توصیه 4- دقت شود که سوراخهای هواکش درب خانه های باتری باز باشند.

 اسید باطری 1250 درجه:

 اين محصول براي باطري هاي معمولي كه نياز به آب باطري دارند استفاده مي شود و باعث مي شود كه جريان الكتريكي از آند به كاتد ردو بدل شود. توضيح اينكه اگر باطري شما نو باشد و تا كنون در آن آب باطري نريخته باشيد پس از ريختن اين محصول باطري شما شارژ اوليه هم شده است و ديگر نيازي به شارژ اوليه ندارد. اين محصول جهت مصرف باطري سازي ها – تعمير گاه هاي مجاز و كارخانه هاي توليد باطري است

خصوصیات آب رادیاتور

آب رادیاتور بایستی دارای خصوصیات ذیل باشد:

-1 نقطه انجماد آب را پایین ببرد

-2 نقطه جوش آب را بالا ببرد

-3مواد ضد خوردگی داشته باشد تا از زنگ زدن ادوات جلو گیری کند

ویژگیهای فرآیند ، نکات فنی و شرایط عملیاتی :

آب خام که همان آب لوله کشی شهر با سختی300می باشد وارد دستگاه تولید آب مقطر میشود.آب خام پس از عبوراز ستونها به آب مقطر تبدیل می شود .پس از کنترل بر مقداری ازآن توسط لوله به شیرهای خروجی منتقل و در بطریهای پلاستیکی بسته بندی، آماده برای مصارف صنعتی می شود و بقیه آن توسط شیرها ،به تانک جهت تهیه آب اسید هدایت می گردد.

در ضمن بعد از هر بار کنترل غلظت آب ستون، احتیاج به احیا سازی دارد که این عمل توسط نمک طعام انجام میگیرد( NaCI)برای تهیه آب اسید نیز ،اسید سولفوریک 98 % استفاده میشود.

ابتدا آب مقطر وارد تانک شده و سپس اسید وارد میگردد).چون این تانک مجهز به همزن است ( کاملا مخلوط شده و آب اسیدآماده میگردد و به تانک دیگرهدایت شده و پس از کنترل توسط شیر فلکه به شیرهای خروجی آب اسید جهت پر کردن بطریهای پلی اتیلنی هدایت می گردد .

پر کردن آب بطري

در این بخش آب طی مراحل زیر در بطري پر می گردد.

1. مرحله ردیف کردن بطري

2. مرحله پر کردن بطري

3. مرحله درب زنی بطري

4. مرحله برچسب زنی

5. مرحله چاپ مشخصات تولید

6. مرحله SHIRINK WRAPPER

بطریها وارد قسمت پرکن می شوند و ازآب اسیدو آب مقطر و آب رادیاتور پر می شوند . در شکل زیر نحوه پر کردن و همچنین یک دستگاه پرکن نشان داده شده است.

 پس از این مرحله بطري ها سریعا وارد قسمت درب بندي می شوند و درب آنها بسته می شود.نصب برچسب و بسته بندي نهایی بطریها براي برچسب خوردن وارد این قسمت می شوند . لازم به ذکر است که برچسبها انواع گوناگونی دارند. یکی از جدید ترین انواع برچسب ها برچسبهاي شیرینک می باشد.

No comment

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *