mouthwash(1)

تولید محلول دهان شویه یک فرآیند بسیار ساده است و دارای تکنولوژی خاصی نمی باشد. میزان 95 درصدحجمی از محصول را عصاره هیدرو الکلی بابونه، 4 درصد اسانس نعناع  و 1 درصد را اسانس اکالیپتوس تشکیل می دهد.در این مطلب خط تولید دهان شویه و روش تولید آنرا تشریح خواهیم کرد. دهان‌شویه یک محلول آبی غیراستریل است که بیشتر به منظور رفع بوی بد دهان و ضدعفونی کردن، از آن استفاده می‌شود.

انواع دهانشویه

دهان‌شویه‌ها را می‌توان بر اساس ترکیب و کارکرد آنها در دو دسته تقسیم کرد:

1- دهان‌شویه‌های بهداشتی- آرایشی

این گروه که آنتی‌سپتیک (ضدعفونی کننده) نیز نامیده می‌شوند، معمولا حاوی الکل هستند و کارکردهای زیر را دارند:

– پوشاندن و خنثی کردن بوی بد دهان

– شستن باقی‌مانده مواد غذایی از میان دندان‌ها و لثه

‌- کاهش فلور میکروبی دهان

– ایجاد طعم و بوی خوش و تازگی در دهان

2- دهان‌شویه‌های درمانی

این دهان‌شویه‌ها علاوه بر اینکه تمامی کارکردهای دهان‌شویه‌های ضدعفونی‌کننده را در خود دارند، در پیشگیری و درمان برخی بیماری‌های دهان و دندان نیز موثرند؛ مثلا مانع تجمع پلاک دندانی می‌شوند، برخی دردهای بافت دهان را تسکین می‌دهند یا بر مقاومت دندان‌ها می‌افزایند و در مقابل پوسیدگی از آنها محافظت می‌کنند. این گروه شامل دهان‌شویه‌های ضد پلاک و ضد ژنژیویت (التهاب لثه) و فلورایددار هستند.

روش تولید دهان شویه oral health liquid

ابتدا  مواد اولیه توسط دستگاه میکسر مخلوط شده و  سپس هموﮊنایز می گردد  و در مرحله بعدی توسط پرکن ها ظروف پر می گردد . به طور کلی پرکن ها  به دو صورت خطی و دوار می باشند .ماشینها دارای کانوایر ورودی به Start wheel  و کانوایر خروجی از آن برای سهولت در اتصال به سایر قسمتهای خط میباشند. پر کن های دوار دارای مزایای  ممتازی نسبت به خطی می باشند که عبارتند از سرعت بالا ، استقرار درب بند بر روی دستگاه که باعث استفاده از  نیروی انسا نی کمتر در بخش تولید می گردد.

این مرحله از تولید ( پر کردن ) تفاوت اساسی تکنولوژی پیشرفته با تکنولوﮊی قدیم را نمایان می سازد.

پس از  این  مرحله بر روی ظروف برچسب زده  و سپس ظروف با  استفاده از نیم کارتن و نایلون ، شرینگ می گردد.

به طور کلی سیستم عرضه محصولات  به دلیل عدم بهره گیری از بسته بندی های مناسب و  بازاریابی مناسب در داخل و خارج از کشور با مشکل مواجه است . تبلیغات مناسب و بهره گیری از تجارت الکترونیک می تواند کمک شایانی در رابطه با عرضه و فروش محصول بنماید.

به طور کلی نقاط ضعف در تولید این محصول عبارتند از :

1 – استفاده از پرکن های نامناسب

2 – درب بندی به صورت دستی یا به صورت دستگاهی مجزا از پرکن

3 – استفاده از ظروف نامناسب

4 – بسته بندی و شرینگ نامناسب

نقطه قوت تکنولوﮊی های مرسوم سادگی در فرآیند تولید است به طوری که دربعضی از مقاطع از تولید می توان از نیروی انسانی به صورت جایگزین استفاده کرد مانند چیدن و برداشتن ظروف از زیر پرکن ، بستن درب و زدن برچسب و شرینگ نمودن کالا .

به طور کلی عدم نیاز به برق زیاد و سوخت و عدم آلودگیهای زیست محیطی از مهم ترین محاسن این صنعت می باشد.

منبع : وبسایت ابران صنعت

No comment

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *